Novellförfattaren Milla Leskinen möter förläggaren Augustin Erba: ”Du kan skicka något som är helt jäkla värdelöst”
Text Sandra Pandevski Foto Per Englund
Berättelsen ”Sport och komfort” i årets Faktum Novell utspelar sig utanför baren Carmen i Stockholm. Faktum har sammanfört författaren Milla Leskinen och Piratförlagets chef på brottsplatsen där ett spännande samtal tar vid.
När Augustin Erba kliver in, direkt från förlagsfest, ser han lite bortkommen ut. Det är varmt och trångt och fullt med 18-åringar som visar leg för bartendern. Några minuter senare kommer Milla Leskinen. De har aldrig träffats, bara haft ett telefonsamtal. Augustin ringde upp Milla efter att ha läst Sport och komfort och frågade om hon skrev på något annat.
Milla: Det var helt otroligt. Det kändes som när jag var 20 år och hade en lång, jättesmal kompis som blev approcherad av en modellscout på gatan och jag stod bredvid och tänkte: Är hon nästa Gisele Bündchen? Så ja, det kändes verkligen superkul. Och bra pepp. Det behövs verkligen. Jag har liksom inte hört talats om någon som blir kontaktad som inte redan gett ut något.
Augustin: Din novell stack verkligen ut. Du har hantverket för att kunna vara sådär fräck och uppkäftig. Jag tänkte att här är det någon som vågar vara sig själv. Och som vågar ha lite roligt i texten också. Jag tycker att det kan finnas en skitnödighet i svensk litteratur. Särskilt från Biskops Arnö-elever. De kan beskriva hur man häller upp ett glas vatten i 45 sidor. Men de kan inte skriva något som jag blir berörd av. De är ofta ett gäng människor som är jättebra på att berätta, men har inget att säga.
Augustin: Var är du i ditt skrivande med romanen?
Milla: Jag har inte kommit så långt. Jag har lite olika versioner.
Augustin: Vad är den kortaste versionen?
Milla: Typ 30 sidor, och lite olika fragment som jag inte vet om de ska vara med. Men 30 sidor sammanhängande.
Augustin: Och är det från början?
Milla: Det finns en början men jag är ganska osäker på den. För jag har inte helt bestämt varför psykologen jag skriver om ska fucka up sitt liv.
Augustin: Jag tycker att det ska börja med huvudhistorien.
Milla: Varför ska man göra det?
Augustin: För att du har ingen tid på dig. Du som är ny författare har bara någon sida på dig att fånga läsaren. Nu klafsar jag runt i din skrivprocess. Kanske tycker du att jag lägger mig i för mycket? Jag är en person som kan göra det, om man vill. Men det går också jättebra att du skriver ett färdigt manus och sen skickar det till mig. Milla: Jag tycker att det är väldigt kul med feedback, jag tror att min text skulle behöva engagemang och hårda tag.
Augustin: Jag har skrivit en text om det i Dagens Nyheter som heter Mina 48 refuseringar eller Så får du din bok utgiven. Till slut hittade jag min stil, släppte bilden av hur man ska vara som författare och började skriva på ett nytt sätt och det gick väldigt bra.
Milla: Hur ser din skrivrutin ut?
Augustin: Jag skriver varje morgon. Jag brukar ligga i sängen nu, klockan är ju 21.30. Sen vaknar jag av mig själv vid fem och skriver i minst en halvtimme.
Milla: Önskedrömmen är att ha en sån morgonrutin, men jag är extremt morgontrött, klarar knappt av att äta frukost. Däremot är jag pigg på kvällen och skriver mellan typ 21 och 23. Just nu har jag ett väldigt tidskrävande fritidsprojekt, min bokpodd Bögbibblan, om hbtq-litteratur. Det är lätt för mig att prioritera det. Det kan gå veckor utan att jag skriver.
Augustin: Det där är ju en utmaning. Hittar man en rutin blir det något, och gör man inte det blir det inget. Man måste prioritera skrivandet och välja bort saker.
Milla: Jag har aldrig haft ledigt för att skriva för jag är rädd att lägga mer press på att få något skrivet om jag gjort en tidsmässig och ekonomisk investering i det.
Augustin: Varifrån kommer rädslan att inte få något skrivet?
Milla: Jag tror att man behöver ha viss hybris för att producera text och även självkritik för att veta om den håller. Jag hinner typ skriva fem meningar innan jag känner att det här är det sämsta jag har skrivit.
Augustin: Vad skulle hända om du skrev någonting jättedåligt?
Milla: Jag har svårt att lämna ifrån mig text som jag inte är nöjd med, även om det bara är inför mig själv.
Augustin: Du kanske ska skicka något dåligt till mig?
Milla: Aa …
Augustin: Du kommer att få flera chanser av mig så du kan skicka något som är helt jäkla värdelöst. Tror att det är bra att släppa på det där att det ska vara en perfekt text. Jag är jätteintresserad av ditt skrivande och tror att du har någonting att berätta.
Augustin Erba
Journalist med förflutet på Sveriges Radio, numera skriver han för Dagens Nyheter och är förlagschef på Piratförlaget. Författat flertalet böcker, senast romanen ”Den unge Walters lidande” (2022) och ungdomsboken ”Det gula ljuset” (2023). Född 1968.
Medverkade med ”Domedagen” i Faktum Novell 2021 och satt i år med i referensgruppen som hjälper till att välja ut de bästa bidragen till samlingen.
Milla Leskinen
Psykolog som driver podden Bögbibblan om queer litteratur. Född 1988 och bor i Bredäng, Stockholm. Älskar att bada och njuter när hon lyckas vränga en mening rätt. Hennes novell är en mörk fantasi om ett parallellt liv, inspirerad av ”Sliding doors”.
De var med i Faktum Novell. Men vad hände sen?
Novellerna gav ringar på vattnet
Med fyra utgåvor av Faktum Novell, 2020–2023, har hittills 33 skrivande talanger blivit publicerade i samlingar med namnkunniga författare. Stort i sig, men vad har hänt sedan dess? Massor, visar det sig.
Kajsa Olofsson i Stockholm skrev Punkten i den första novellsamlingen och hennes medverkan där ledde till att hon gick kursen Skriv! på Skeppsholmens folkhögskola. Där undervisades hon av läraren och författaren Nina Wähä, som för övrigt medverkar i Faktum Novell 2023, och efter det slängde Kajsa iväg en spontanansökan till Litterär gestaltning på Valand (kandidatprogrammet). Och kom in. Kajsa skriver: ”Det hade jag aldrig trott! Så nu bor jag i Göteborg på vardagarna och åker hem till barnen i Stockholm på helgerna. Ett helt nytt, underbart liv. Fastän jag är 45 år! Jag hade aldrig gjort allt det här om det inte vore för att ni antog min novell och jag vågade tro på att jag kanske kan skriva skönlitterärt.”
Efter att Emelie Fischer fått sin novell Mitt skratt är Edvins publicerad i Faktum Novell 2021 blev hon kontaktad av en lettisk översättare från Riga som ville publicera novellen i tidskriften Punctum magazine. ”Det var en ära att bli översatt och det känns såklart väldigt roligt att novellen blir läst utomlands”, skriver Emelie som fortsatt att skriva noveller hemma i Borås med sikte på att slutföra en helt egen samling framöver.
En annan talang samma år, Katarina Petersmo, skrev den erotiska och humoristiska novellen Mitt lilla honungsbi som skulle visa sig bli starten på en ny karriär. I presentationen av Katarina i Faktum Novell framkom inte bara att hon är från Gävle-trakten. Här berättade hon också att novellen kom till för att hon sökte utmana sin egen prydhet. Och novellskrivandet för Faktum skulle visa sig förlösande: ”Det var lustfyllt och roligt och en tid senare gav jag mig en utmaning att skriva erotik på riktigt. Jag skickade in en novell till HarperCollins manuskorg. Helt galet, men jag fick ett bokkontrakt”, skriver Katarina. Nu är boken färdig, en romance som heter Nattdopp utkom nyligen på HarperLove.
I den tredje utgåvan medverkade Sandra Vilppala från Stockholm med Satumaa. Det var 2022, och Sandra hade ett fint år som författare. I höstas utkom hon med en bok för 9–12-åringar, Den gyllene cirkeln, på Tallbergs förlag. Sandra skriver: ”Nu arbetar jag med en roman (ett evighetsprojekt) som jag tänker göra ett seriöst ryck med i sommar.”
Agneta Söderberg i Solna medverkade 2021 med Att åka karusell. För henne har också skrivandet fortsatt, både med en tänkt novellsamling och med en roman, som redan är slutförd och publicerad. ”Den heter Finna en glänta och har blivit publicerad som följetong i tidningen Kvällsstunden”, skriver Agneta.
Vera Worbin, som skrev Stället medverkade precis som Malmöförfattaren Amanda Romare i 2022 års novellsamling och de två fick chans att mötas senare samma år, på en scen i Göteborg i samband med släppet. Det blev ett fint möte och Vera fick feeling att fortsätta. Flyttade dessutom till Skåne. ”Jag pluggar litterär gestaltning på Författarskolan vid Lunds universitet och skriver på lite olika större projekt. Har även varit med på en del poesiuppläsningar”, skriver Vera.
Faktum Novell 2021 blev ett startskott också för Gabriella Fäldt från Jönköping som fick med sin novell Den sista middagen. Inspiration infann sig och ett antal novellprojekt påbörjades strax därefter. Gabriella skriver: ”Men de fastnade i byrålådan och där har de blivit kvar. Så inga fler utgivna noveller, däremot har jag skrivit en monolog för scen, en humorföreställning och en massa standup-rutiner. Humor är det som stjäl nästan all min skrivtid i dag.”
Den stora drömmen, att skriva en hel roman, kvarstår och kanske kommer de där dammiga novellerna i byrålådan fram då?
Sonia Hussain bosatt i London skrev Fågelleken i 2022 års upplaga. Sedan dess har Sonia både blivit med agent och förlagskontrakt. Hennes debutroman ges ut på Bazar förlag våren 2024. Sonia skriver: ”Novellen som publicerades i Faktum är faktiskt baserad på ett struket kapitel ur det manuset.”
Susanna Höglund gick på Skrivarakademin i Stockholm när hon skrev Sigurd finns, ett av bidragen 2022. Samma år utkom hon på hybridförlaget Lava med sin första roman Vallmofjället, och har sedan dess avslutat sitt andra studieår med ett projektarbete, en roman som skickats in till förlag för bedömning. ”Jag väntar svar på om den ska bli utgiven eller inte. Så det är nervöst!”
Jan Samuelsson i Stockholm, vars novell Disco också publicerades som sommarläsning i Faktum 2022, har sedan dess plockat fram gitarren och fortsatt sitt skrivande i form av låttexter. ”Jag ser mig väl mest som textförfattare, men jag hankar mig fram på de ackord jag kan och sjunger för fulla muggar”, skriver Jan.
Också Malmöbaserade Emilia Palmén har fortsatt sitt skrivande sedan hon medverkade i första Faktum Novell med Stigs center. Efter skrivarlinjen på Skurup är hon kvar i litteraturens värld som formgivare på Modernista förlag och med podden Folkets hörna, en litteraturscen för ofärdiga texter och skrivprocesser. Parallellt skriver hon på en novellsamling, driven av lust snarare än plikt. ”Jag kände nog tidigare att det var så akut att få ut mina texter, nu känner jag snarare att det är skrivandet i sig som är målet.”
Lisa Gidlöf från Uppsala medverkade 2022 med Andra skymningar och var redan då utgiven. Debutboken Flickan gavs ut 2018 på Vendels förlag och diktsamlingen Intill haren, inuti haren kom 2022. Som heltidsanställd bibliotekarie och förälder är det svårt att få tid till skrivandet.”Men ibland sitter jag någon timme på kvällstid och då är det oftast poesi jag skriver.”
2021 skrev Martin Joviken från Göteborg Grönt ljus och har sedan dess ”knåpat på en roman”. En storslagen historia som han skrev om tre gånger innan han beslutade sig för att skrota hela idén. Men inte har han gett sig för det. Martin skriver vidare med gott humör: ”Nu är det istället en besviken kattägare som vill bli berättad. Vi får se hur det går. Förresten har jag flyttat bort från spårvagnarna på Axel Dahlströms torg som jag skildrade i novellen ni publicerade. Små framsteg!”
Småländska Mija Åhlander från Ljungby var med 2020 och utkom samma år med en novellsamling som heter Känn på mina ben. Den blev nominerad till Selmapriset. Våren 2023 släpptes diktsamlingen Oskiftat arv på Fri Press förlag. ”Jag har ett romanmanus som i denna stund granskas av ett förlag och det kan eventuellt bli en utgivning under 2024. Så mitt skrivarliv pågår parallellt med mitt arbete som SFI-lärare.”
Parallellt med jobbet som Faktumförsäljare har också Thomas Jakobsson skrivit vidare sedan medverkan i den andra novellsamlingen med Etthundra och en dagar. Bland annat har han bidragit till upplästa ord om vänskap i Sveriges Radios programserie Tankar för dagen. Thomas Jakobsson avled den 29 augusti 2023 efter en tids sjukdom.